
Innledning
De fleste kor har jevnlig behov for å rekruttere nye sangere, både for å opprettholde en god stemmemessig balanse og for å sikre god kvalitet over tid. Her vil vi se på noen relevante temaer i den sammenheng.
Forberedelsene – en intern prosess i koret
Det er viktig å engasjere hele koret i rekrutteringsarbeidet. Dette vil gi en god forståelse for hvorfor koret trenger flere sangere, samtidig som kormedlemmene vil kunne bidra aktivt til at koret skal lykkes med dette. Det er ikke sikkert at alle er like begeistret for koret skal bli større, og det kan derfor være nødvendig å ta ekstra godt vare på de sangerne koret allerede har og være åpen og lyttende til alle synspunkter. Å ha gode diskusjoner rundt temaet rekruttering kan virke samlende på koret og få frem nye og spennende ideer. Forslag til aktuelle temaer:
- Hvorfor er det nødvendig å rekruttere flere sangere til koret?
Ta gjerne en diskusjon i plenum. Grunnene kan for eksempel være ønske om å
- Minske risikoen for å bli sårbar i forhold til stemmebalanse og kvalitet. Her er det best å være i forkant og starte rekrutteringen i god tid før bemanningsproblemet faktisk oppstår.
- Kunne fremføre et mer variert og krevende repertoar og dermed lettere tiltrekke seg enda flere sangere, noe som igjen vil kan styrke korets styrke og renomme.
- Øke inntektene og dermed oppnå et større handlingsrom
- Hvem er vi og hvem appellerer vi til?
Det kan være nyttig for alle kor å ‘se seg selv i speilet’ med jevne mellomrom, særlig hvis man er inne i en periode hvor koret mister medlemmer og det er vanskelig å få inn nye sangere. Kanskje det kan være aktuelt å tenke litt nytt. Aktuelle vurderinger kan være:
- Er repertoaret variert og spennende nok, og passer det for vårt nivå og stemmemateriale?
- Bidrar korantrekket til å skape et samlet og profesjonelt inntrykk?
- Er vi for ambisiøse eller kanskje for lite ambisiøse?
- Har vi et greit øvingsregime og er vi godt nok forberedt foran konserter?
- Evner vi å skille oss ut på en positiv måte i forhold til andre kor?
- Øver vi på feil tidspunkt slik at vi konkurrerer med andre aktiviteter i lokalmiljøet?
Det er kanskje ikke aktuelt å gjøre noen store endringer, men det kan uansett være både interessant og bevisstgjørende å gjennomføre en slik ‘selvransakelse’ av og til.
Engasjere kormedlemmene i rekrutteringsarbeidet
De som allerede synger i koret er gjerne de beste ambassadørene for å rekruttere nye kormedlemmer. Så hvis man klarer å motivere disse til å jobbe aktivt, kan dette gi gode resultater. Det er viktig å spille på de ressursene man har! Her er noen forslag til hva man kan gjøre:
- Engasjere 1 -2 rekrutteringsansvarlige som får i oppgave å utarbeide aktivitetsplaner, gjerne i samarbeid med styret og/eller resten av koret. De rekrutteringsansvarlige kan rapportere til styret og være ansvarlig for at koret holder kontinuerlig fokus på rekruttering og at rekrutteringsplanene følges opp.
- Det enkelte kormedlem kan forsøke å verve sangere til koret ved å dele sin entusiasme og sitt engasjement for korsang og snakke positivt om koret sitt i sosiale sammenhenger. Det kan handle om gleden ved å synge i kor, det sosiale fellesskapet, den musikalske utviklingen man har opplevd og alle de spennende opplevelsene koret har gitt. Dette kan gi et godt utgangspunkt for å invitere til en uforpliktende korøving for å prøve seg som korsanger.
- De fleste kor har medlemmer som er gode på formidling av informasjon og bruk av sosiale media. Koret kan velge en eller flere kommunikasjonsansvarlige som får ansvar for å formidle positiv informasjon om koret på ulike sosiale mediaplattformer, eksempelvis fra konserter, korøvelser, turer etc. Her er det viktig med jevnlige innlegg og oppdateringer og det må lages en plan for hvordan dette skal gjøres.
- Koret kan arrangere vervekonkurranser med jevne mellomrom, med en målsetning om hvor mange nye som skal verves og med attraktive vervepremier til de med best resultat.
- Oppsøke allsangmiljøer og verve gode stemmer (kanskje samtidig dele ut flyers etc.).
Bygge opp et godt renomme
Et godt renomme er avgjørende for å kunne nå ut til et bredt publikum og tiltrekke seg nye medlemmer til koret. I tillegg til å opptre på en profesjonell måte og ha gode musikalske kvaliteter, er det også andre faktorer som kan bidra til å bygge opp tillit og respekt i lokalsamfunnet:
- Være aktivt til stede ‘der det skjer’ ved å bidra med opptredener på ulike arenaer som lokale markeder, messer, kunstutstillinger, gudstjenester, idrettsarrangementer, festivaler og lignende.
- Gjøre koret kjent i lokalmiljøet ved å arrangere spontane opptredener på det lokale kjøpesenter eller lignende arenaer med jevne mellomrom
- Bli kjent i nærmiljøet ved å ha faste konserter til faste tider på året
- Engasjere seg i veldedighet, som å synge på sykehus og institusjoner for eldre og uføre
- Bidra på veldedighetskonserter i regi av frivillige organisasjoner som Kirkens Bymisjon og Redd Barna
- Ta initiativ til samarbeide med ulike aktører som musikere, sangartister, korps, andre kor, kirker og teatre og på den måten styrke korets omdømme og troverdighet. Samtidig kan dette gi tilgang til nytt publikum og nye målgrupper.
- I en tid der konkurransen om oppmerksomheten er stor, kan det være en fordel hvis koret greier å skille seg litt ut fra konkurrentene. Mulige forslag kan være:
- Velge et mer unikt og spennende repertoar
- Arrangere konserter på uvanlige steder, for eksempel ute i naturen eller i det offentlige rom
- Tenke ‘utenfor boksen’ med fargerike og unike antrekk som understreker konsertens hovedtema
- Skape en spesiell atmosfære under konserter ved bruk av visuelle elementer som lyssetting, scenografi og multimedia
NB! Husk å ta initiativ overfor lokale aviser for – om mulig – å få de til å skrive om arrangementer der koret bidrar.
Markedsføring av koret
God markedsføring handler om å vise frem det positive og unike ved koret og nå ut med dette til aktuelle målgruppene på en effektiv måte. Det er i denne sammenheng viktig at god kommunikasjon med publikum og mulige nye medlemmer opprettholdes over tid. Forslag til aktiviteter:
- Utarbeide en profesjonell og engasjerende nettside for koret, gjerne også med motiverende og humoristiske rekrutteringsannonser. NB! Husk å holde siden oppdatert til enhver tid!
- Markedsføre konserter ved å opprette et arrangement og spre det ut til et større publikum på ulike aktuelle plattformer.
- Være aktivt til stede på aktuelle sosiale plattformer der koret legger ut regelmessige oppdateringer om det som skjer og som profilerer koret på en positiv måte. Bruk gjerne humor!
- Be lokale aviser om å publisere gode omtaler av koret i ulike sammenhenger
- Utnytte muligheten til å rekruttere nye sangere i forbindelse med konserter og arrangementer, dette for eksempel ved å ved å dele ut flyers sammen med billetten eller formidle budskapet i konsertprogrammet. Konsertens konferansier kan også formidle invitasjonen til å bli med i koret fra scenen.
- Følge med på nyinnflyttede innbyggere til kommunen (informasjon om dette fås ved henvendelse til kommunens folkeregister) og lage en enkel invitasjon i form av en flyer eller brosjyre som forteller om koret, hvilken type sangere man er ute etter samt annen relevant informasjon. Denne kan sendes ut til aktuelle personer eller legges direkte i postkassen til vedkommende. En slik invitasjon kan også legges ut på utvalgte steder som postkontor, bibliotek og lignende. Generelt for slike rekrutteringsfremstøt gjelder at man må være tydelig både om forventninger/krav og om alle fordelene ved å bli med i koret.