Erfaringsnotat Lørenskog mannskor

Allsagkveld i maskinhallen, 9/11 – 2024

Konseptide 

Lørenskog mannskor har løpende diskutert tiltak for rekruttering til koret. I et av sine styremøter våren 2024 ble ideen om å arrangere en gratis allsangkonsert lansert. Målet skulle være å vise for et bredere publikum at det å synge sammen er sosialt, sunt, moro og ufarlig. Lørenskog mannskor sin arrangementsgruppe diskuterte gjennom møter muligheten for å arrangere en allsangkonsert med formål å få flest mulig på besøk for å fremme sangglede. Konserten skulle arrangeres fortrinnsvis i samarbeid med Kor-i-lia. Arrangementsgruppa anså dette for fullt mulig og ville jobbe videre for at det skulle lykkes. 

Konseptramme 

Etter samtaler med Lørenskog hus (Kulturhuset i Lørenskog) ble det avtalt at konserten skulle arrangeres lørdag 9. november -24 i Maskinhallen på Fjellhamar (v/Lørenskog hus) og booking ble ordnet. Det ble gjort oppmerksom på at vi hadde kun konsertdagen til å rigge og øve i hallen, da Dum Dum boys hadde konsert der kvelden før. 

Kor-i-lia og respektive dirigenter bekreftet at de var med oss på denne datoen. 

Konseptet 

Det legges opp til en allsangkonsert med gratis inngang for publikum 

Det legges opp til servering som en «sangkafe» med salg av kaffe og kaker pluss loddsalg med premier. (en «sangpub» ble diskutert, men servering av alkohol krever skjenkebevilling og koster i størrelsesorden 6000 kroner).  

Hovedhensikten er å få folk til å syns det er moro og helt ufarlig å synge sammen. 

Underliggende hensikt er rekruttering av sangere. Dette annonseres ikke da det kan skremme folk fra å komme, men det legges opp til en solid pause der rekrutteringsmateriell kan deles ut, og munn-til-munn prat brukes. 

Repertoaret må være lett og gjenkjennelig. Det legges opp til litt korsang fra korene, men hovedvekten legges på allsang. Det bør legges opp til at publikum kan lære minst en lettfattelig sang som de lett kan synge «kormessig» der og da. Repertoaret bør treffe en målgruppe fra 45 – 70 år. 

Teknikk (lyd/lys) bør gjøres enkelt og rimelig 

Det bør være minst et piano som sangstøtte 

En konferansier fra korene bør lede konserten og sette stemningen 

Økonomi 

I og med at ideen var en gratis konsert (et poeng vi tror vil trekke publikum) ville vi måtte trekke inn noen midler til noen forutsette utgifter. Leie av lokalet er gratis gjennom en kommunal ordning. Eventuell bruk av Lørenskog hus sitt anlegg for lyd/lys koster erfaringsmessig ganske mye, selv om 25% støttes av Lørenskog kommune. Underveis i prosessen ble det avtalt at lydanlegg kunne leies gratis av Norges musikkråd på Kjeller og opereres av egne krefter. Elektrisk piano ble skaffet av et av korene. Planlagte utgifter for musikere falt bort da en av dirigentene tilbød seg å spille. 

Det ble leid inn en tekniker fra Lørenskog hus for å sikre at alt fungerte. To assistenter fikk vi i tillegg gratis. Vi leide prosjektor og fikk låne ordentlig lerret gratis for framvisning av tekster under allsang. 

Trykking rekrutteringsmateriale ble tillagt det enkelte kor. 

Det ble søkt om og innvilget støtte og underskuddsgaranti fra Lørenskog musikkråd.  

Det forelå planer om å søke midler for rekruttering fra Akershus sangerforum. Denne ble ikke effektuert, da det i mellomtiden ble gjort styrevedtak der med signaler om at de støtter korene med dårligst økonomi framfor det enkelte initiativ. 

Svært aktiv og gratis innsats fra kormedlemmene og godt og positivt samarbeid med Lørenskog hus gjorde at prosjektet gikk med et beskjedent overskudd. 

Annonsering  

Det ble ikke brukt penger på fysiske plakater eller annonsering via presse. Det ble produsert digitale plakater som ble spredt i sosiale medier som facebookgrupper, instagram m.m. En egen gruppe var ansvarlig for dette. Det påløp kun utgifter i beskjeden grad for utforming av digitale plakater. Allsangkvelden ble annonsert i Lørenskog hus sitt høstprogram, ved spredning på biblioteket og på språkcafe og på digitale skjermer ute og inne på Lørenskog hus. Digitale plakater hadde tekts på norsk, engelsk, polsk og ukrainsk.  

Informasjons-/rekrutteringsmateriell ble produsert av de to korene selv i tråd med egne behov og strategier. 

Gjennomføring og konklusjoner 

Det møtte anslagsvis 150 publikummere på allsangen. I tillegg var det ca 50 sangere.  

I tråd med konseptideen ble det framført to korsanger fra hvert kor, resten var allsanger der korsangerne var spredt blant publikum. Et viktig poeng (som også ble formidlet av konferansier innledningsvis) var at korsangerne ikke visste hvilke allsanger som var planlagt slik at alle stilte på samme grunnlag. Tekster ble vist på stort lerret. Dirigentene hadde i samarbeid opplegget for denne delen av arrangementet. De gjennomførte blant annet en morsom oppvarmingsøvelse og innlæring av en enkel flerstemt sang. I tillegg ble det sunget en del kjente sanger som ren allsang akkompagnert av piano. 

En halv times pause var avsatt til å prate med folk om det å synge i kor (rekruttering) kombinert med loddsalg og kaffe/kaker. Dette framstår som veldig trivelig og vellykket.  

Konseptet ga mange positive tilbakemeldinger fra publikum og kormedlemmer. «Dette var moro, vi koste oss» var en gjentakende tilbakemelding fra publikum. 

Det er alltid noen ting som vi i etterkant ser kunne vært justert. Vi vet ikke i hvilken grad arrangementet fører til flere rekrutterte sangere på sikt. Vi håper i alle fall at ryktet sprer seg om at det er moro å synge, men det var noe skuffende at vi ikke hadde nådd flere nyinnflyttede. Her må det ved senere tilfeller for eksempel tas mer direkte kontakt med innvandrermiljøer og kommunenes organisasjon for håndtering av disse. I tillegg bør det søkes kontakt med grupper av nordmenn med annen etnisk/kulturell bakgrunn. 

Samarbeid mellom flere kor gikk i dette tilfelle veldig bra, men det må vies spesiell oppmerksomhet til kommunikasjon mellom korene, både musikalsk og kulturmessig. Samarbeid med kor på tvers av kommunegrenser gikk i dette tilfelle smertefritt, men vi ser at det i noen tilfeller kan være utfordrende med henblikk på støtte fra de enkelte kommunene. 

Hovedkonklusjonen er at konseptet med fordel kan gjentas og gjerne kopieres.